Att arbeta med internkommunikation

Vad är intern kommunikation?

Jo, Intern kommunikation är förmedling av information och budskap mellan medarbetare inom en organisation. Det inkluderar alla former av kommunikation mellan medarbetare, avdelningar och ledning. Syftet är att skapa en öppen och effektiv kommunikationskultur som främjar samarbete, engagemang och förståelse för företagets mål och värderingar.

Stärk er interna kommunikation med 5 följande tips!

  1. Nuläget
    Börja med att se över hur den interna kommunikationen fungerar idag i form av ex. medarbetarundersökningar. På så sätt får ni svar på vad ni gör bra och vad ni behöver förbättra i er kommunikation.

  2. Välj rätt kanal
    Använd varierande kommunikationskanaler för att nå ut på bästa sätt. Detta underlättar er interna kommunikation och gör den både tydlig och produktiv.

  3. Kommunikationsstrategi
    Definiera mål och riktlinjer för hur er kommunikation ska se ut inom företaget.
    En tydlig kommunikationsstrategi främjar öppenhet och säkerställer att information sprids konsekvent och effektivt.

  4. Mötesforum
    Ha regelbundna möten eller avstämningar för att säkerställa att alla är informerade om aktuella projekt och prioriteringar. Detta främjar relationsbyggande och stärker er som team

  5. Förmedla mål och vision
    I er internkommunikation bör företagets övergripande mål och visioner inkluderas, vilket bidrar till ett ökat engagemang bland medarbetarna.

Föregående
Föregående

Processledning

Nästa
Nästa

Projektledarskap